مدیریت بهداشت ، ایمنی و محیط زیست اهواز
Health , Safety & Environment of Ahwaz

دوره الزامات سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست

مدرس : فرهاد حسین زاده

 ASYS اسپانیا

محتوای دوره:

1. توصیف چرخه دمینگ
2. توصیف مفاهیم و تعاریف رایج در
HSE-MS
3. تشریح الزامات سیستم مدیریت
HSE
4. طراحی سیستم مدیریت
HSE در یک سازمان
5. تدوین خط مشی و اهداف
HSE-MS
6. تهیه روش اجرایی و دستورالعمل
7. انجام ارزیابی ریسک
HSE
8. توصیف فرایند ممیزی
HSE-MS
9. تشریح فرایند مستندسازی
HSE-MS
10. تهیه نظامنامه
HSE

:::برای دانلود به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 92/05/02



ارسال توسط فرهاد حسین زاده



ارسال توسط فرهاد حسین زاده

شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت کار 2013 بر پیشگیری از بیماریهای شغلی تاکید می کند

سازمان بین المللی کار روز 28 آوریل (هشتم اردیبهشت) را به عنوان روز جهانی ایمنی و بهداشت کار اعلام نموده و هر سال ضمن اختصاص برنامه ها خاص ، شعاری برای این روز اعلام می نماید. شعار سال 2013 این روز بر پیشگیری از بیماریهای شغلی تاکید می نماید.

علت عمده مرگ ومیر های مرتبط با کار در سرتاسر جهان بیماریهای شغلی هستند .بر اساس برآورد سازمان بیت المللی کار از 2.34 میلیون تلفات شغلی در هر سال تنها 321000 آن مربوط به حوادث شغلی است 2.02 میلیون مرگ باقیمانده به علت انواع مختلفی از بیماریها ی مرتبط با کار رخ می دهد .که روزانه به طور متوسط بیش از 5500 مرگ در دنیا به علت بیماریهای شغلی اتفاق می افتد .

اقدامات پیشگیرانه از بروز بیماریهای شغلی در محیط های کار ناکافی است واین مسئله اثرات منفی عمیقی نه تنها بر کارگران وخانواده های آنها بلکه بر کل جامعه به علت تحمیل هزینه های هنگفتی که در تولید واز بین رفتن بهره وری ایجاد می کند ، وارد می سازد . به اعتقاد سازمان بین المللی کار همه کشور ها می توانند گامهای موثر ومشخصی برای کاهش میزان بیماریها شغلی با اجرای برنامه های پیشگیرانه ایمنی وبهداشت ومحیط زیست( HSE) بردارند .



ارسال توسط فرهاد حسین زاده

مبادلهء اطلاعات خطر

          Hazard Communication Standard - HCS

مواد شیمیایی گستره وسیعی از مخاطرات بهداشتی (تحریک، ایجاد حساسیت،سرطان زایی،...) و خطرات فیزیکی (آتش گیری، خورندگی، واکنش پذیری ، ...) را در بر دارند.

در تهیهء استاندارد مبادله اطلاعات خطر، سعی بر آن بوده است که یک درک صحیح از مخاطرات و ماهیت مواد برای همه افراد در معرض، ایجاد شود. هر گاه کارگران از این اطلاعات آگاهی داشته باشند ، می توانند به شکلی موثر در برنامه های حفاظتی شرکت کنند. بنابر چهارچوب این برنامه ، هر کارگری حق دارد بداند که :

·       چه مواد شیمیایی خطرناکی در محیط شغلی او موجود است؟

·       مخاطرات بهداشتی مواجهه با این مواد چیست؟

·       چه اقدامات حفاظتی در برابر این مواد باید انجام شود؟

·       چه خطرات فیزیکی ممکن است رخ دهد(آتش سوزی، انفجار . . .)؟

·       روش صحیح کاربرد مواد شیمیایی چیست؟

هر برنامه مبادله اطلاعات خطر در بر دارنده 6 بخش اصلی است .

که عبارتند از :

1.      فهرست برداری از مواد شیمیایی

2.      برچسب گذاری

3.      برگه های اطلاعات ایمنی مواد

4.      آموزش

5.      برنامه نوشته شده مبادله اطلاعات خطر

6.      مقررات مربوط به پیمانکار

 

 



ارسال توسط فرهاد حسین زاده
دومین نمایشگاه فناوری های نوین صنایع حفاظتی،امنیتی و آتش نشانی در محل نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار شد.

در این نمایشگاه ۳۵ شرکت از استانهای خوزستان، تهران و اصفهان فناوری ها و تولیدات جدید خود را در زمینه مسایل امنیتی ، حفاظتی و آتش نشانی در ۳۵ غرفه به نمایش گذاشتند.

در این نمایشگاه مانور های عملیاتی توسط آتش نشانی و هلال احمر و آشنایی با دوربین های مدار بسته و سیستم های ایمنی در روز آخر برگزار شد.



ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 91/08/12

فراورده‌هاي ناشي از احتراق عمدتاً قابل اشتعال مي‌باشند و مي‌تواند براي پرسنلي كه در آن نزديكي مشغولند خطرناك باشد.

 آتش سوزي در محل فاقد اكسيژن به مراتب خطرناك تر است، چون كه پس از شروع آتش سوزي اكسيژن موجود به اتمام رسيده و ديگر جايگزيني هوا صورت نمي‌گيرد در اين لحظات كه نياز به اكسيژن زياد مي‌باشد، مقدار مواد سوختني كه براي سوختن انتظار مي‌كشند خيلي زياد است و ضمن اينكه در اين موقع حرارت زيادي نيز توليد شده و تنها چيزي كه لازم دارد همه چيز را به نابودي بكشد اكسيژن است.

در حال حاضر خود ساختمان نيز مانعي براي رسيدن اكسيژن محسوب مي‌شود، بنابراين ساختمان به عنوان يك عامل بالقوه‌اي كه حالت دمنده دارد، آمادگي بك درافت را پيدا مي‌كند در اين هنگام قبل از انجام عمل تهويه امكان خاموش كردن حريق وجود ندارد.

شرايط بك درافت لحظاتي نفس گير و كشنده را در عمليات اطفاء حريق بوجود مي‌آورد.

بك درافت (Backdraft) ممكن است در يك لحظه رخ دهد و هرگونه اشتباه كه باعث بك درافت گردد غير قابل بخشش است و هر كس را كه در آن محدوده باشد را مي‌تواند بطور جدي مجروح كرده و صدمات زيادي به او وارد كند.

امكان بك درافت يا انفجار دود در اماكني كه مواد مصنوعي وجود دارد افزايش مي‌يابد، براي بوجود آمدن بك درفت با توجه به وجود مواد سوختني و حرارت و شعله احتياج به اكسيژن دارد كه با تهويه نامناسب و رساندن اكسيژن به محل حريق مي‌توان بك درفت ايجاد كرد.

سه حالت رشد ، پايداري و فروكش كردن در حريق ها وجود دارد كه بك درفت در حالت اول رشد و فروكش كردن بوجود مي‌آيد و همچنين وجود منو اكسيد توليد شده در محل حريق به علت انفجاري بودن باعث توليد و افزايش بك درفت مي‌شود.

از نشانه‌هاي شروع بك درفت ترك خوردن شيشه‌ها و بوجود آمدن دود غليظ قهوه‌اي رنگ مي‌باشد. براي جلوگيري از بك درفت از بالا ترين نقطه‌اي كه دود جمع شده است تهويه مي‌زنيم.

بک درفت چه زمانی رخ میدهد؟

- معمولا زمانی رخ می دهد که آتش در مرحله کند سوزی (فروكش كردن) است.
- فضای ساختمان با گاز منو اکسید کربن و دیگر محصولات حریق پر شده است.
- ورود ناگهانی هوا باعث انفجار می گردد

علائم و نشانه های قریب الوقوع بک درفت :

- شعله کم و قابل مشاهده نیست.
- دود ساطع شده تحت فشار از شکاف ها خخارج می شود.
- هیچ بازشویی باز نیست .
- گرمای حریق حس می شود .
- رنگ دود حریق تغییر کرده است .
- دود شیشه ها را پوشانیده و سیاه کرده است .
- درجه حرارت بالاست و علائم آن مشهود است .

پیشگیری از بک درفت :
- تهویه از بالاترین سطح که باعث خروج گازهای بسیار گرم شود.

- حمله به آتش با هماهنگی کامل و احتیاط از انفجار

 تهويه صحيح باعث مي‌شود تا فشار موجود در داخل آزاد شود و راهي براي خروج گازهاي قابل انفجار به بيرون فراهم شود. ايجاد تهويه زود هنگام كاري بعنوان «كنترل كننده انفجار» محسوس مي‌شود و احتمال روبرو شدن با بك درافت (Backdraft) را كاهش مي‌دهد.



ارسال توسط فرهاد حسین زاده

نظر به اينكه براساس بازرسيهاي انجام شده از شعب، نحوه بررسي حوادث و اجراي ماده 66 قانون تأمين اجتماعي از يك ضابطه و رويه يكسان برخوردار نمي‌باشد و به منظور آگاهي هرچه بيشتر و تشخيص حوادث ناشي از كار با ساير حوادث كه در كارگاهها و يا خارج از آن اتفاق مي‌افتد به بررسي اين نوع حوادث مذكور در قانون تأمين اجتماعي مي‌پردازيم.

به موجب ماده 65 قانون تأمين اجتماعي «در صورت وقوع حادثه ناشي از كار، كارفرما مكلف است اقدامات لازم اوليه را براي جلوگيري از تشديد وضع حادثه ديده به عمل آورده و مراتب را ظرف سه روز اداري كتباً به اطلاع سازمان برساند. در صورتي كه كارفرما بابت اقدامات اوليه مذكور متحمل هزينه‌اي شده باشد سازمان هزينه‌هاي مربوط را خواهد پرداخت». اين ماده درخصوص حوادث ناشي از كار و تكليف كارفرما و متعاقباً سازمان در صورت وقوع آن حوادث مي‌باشد كه در اين مقاله سعي شده به بررسي آن پرداخته شود.

بخش اول: بررسي حوادث ناشي از كار و نقش زمان و مكان در وقوع آنها

در اين بخش ابتدا به بيان كلياتي درخصوص تعريف حادثه و انواع آن مي‌پردازيم و سپس به بررسي حوادث ناشي از كار مذكور در قانون تأمين اجتماعي و تأثير زمان و مكان در وقوع آن پرداخته مي‌شود.

فصل اول: تشخيص حوادث ناشي از كار

بند اول: تعاريف

الف) حادثه: حادثه از لحاظ قانون تأمين اجتماعي اتفاقي است پيش‌بيني نشده كه تحت تأثير عامل يا عوامل خارجي رخ مي‌دهد و موجب صدماتي به جسم يا روان بيمه شده مي‌گردد. بدين ترتيب هر اتفاقي را نمي‌توان حادثه تلقي نمود مگر داراي ويژگي 4 گانه زير باشد، 1- اتفاق قابل پيش‌بيني نباشد 2- وقوع آن ناگهاني باشد 3- متأثر از عامل يا عوامل خارجي باشد 4- باعث وارد آمدن صدمه به جسم و روان فرد گردد. بنابراين با توجه به اين ويژگي‌ها اتفاقي نظير خودكشي كه قابل پيش بيني مي‌باشد و يا سكته كه علي‌الاصول بدون تأثير عوامل خارجي صورت مي‌گيرد را نمي‌توان حادثه تلقي كرد.

ب) انواع حادثه: 1- شامل سقوط اشياء 2- سقوط كردن و لغزيدن 3- ضرب خوردگي 4- گيركردن داخل يا بين اشياء 5- داخل شدن اجسام در چشم 6- داخل شدن اجسام در بدن 7- حوادث ناشي از جابجا كردن اشياء 8- سوختگي 9- حوادث ناشي از مواد سوزان 10- انفجار و آتش سوزي 11- ريزش و ماندن زيرآوار 12- تصادف با وسيله نقليه 13- بريدگي و قطع اعضاء 14- شكستگي اعضاء 15- تصادف با اجسام مختلف 16- حوادث ناشي از ابزار ماشيني 17- حوادث ناشي از ابزار دستي 18- برق گرفتگي 19- ساير حوادث.

حوادث ناشي از كار حوادثي است كه در حين انجام وظيفه و به سبب آن براي بيمه شده اتفاق مي‌افتد، منظور از حين انجام وظيفه اوقاتي است كه بيمه شده در كارگاه يا مؤسسات وابسته يا ساختمانها و محوطه آن مشغول به كار باشد و يا به دستور كارفرما در خارج از محوطه كارگاه عهده‌دار انجام مأموريتي باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و يا بيمارستان و يا براي معالجات درماني و توانبخشي و اوقات رفت و برگشت بيمه شده از منزل به كارگاه جزء اوقات انجام وظيفه محسوب مي‌گردد مشروط بر اينكه حادثه در زمان عادي رفت و برگشت به كارگاه اتفاق افتاده باشد، حوادثي كه براي بيمه شده حين اقدام براي نجات ساير بيمه‌شدگان و مساعدت به آنان اتفاق مي‌افتد نيز حادثه ناشي از كار محسوب مي‌گردد.

بند دوم : شرايط وقوع حادثه ناشي از كار

وقوع حادثه، مبتني بر دو شرط عمده است كه تواماً بايد محقق گردد:

الف) حادثه حين انجام وظيفه واقع شده باشد: حين انجام وظيفه عبارت است از آن محدوده زماني مقرر، كه كارگر بكار موظف اشتغال داشته باشد. بنابراين چنانچه در مدت مذكور و به سبب كار موظف حادثه‌اي اتفاق افتد ناشي از كار محسوب مي‌شود و در غير اينصورت حالت ناشي از كار بودن حادثه از بين مي‌رود.

به عبارت ديگر با توجه به صراحت ماده 60 قانون تأمين اجتماعي مقصود از حين انجام وظيفه از نظر مدت، تمام اوقاتي است كه بيمه شده در كارگاه يا مؤسسات وابسته يا ساختمانها و محوطه آن مشغول كار باشد و يا به دستور كارفرما در خارج از محوطه كارگاه عهده‌دار انجام مأموريتي باشد بنابراين حين انجام وظيفه شامل موارد زير خواهد بود:

- اوقاتي كه بيمه شده در كارگاه يا مؤسسات وابسته يا ساختمانها و محوطه آن مشغول كار باشد.

- اوقاتي كه بيمه شده به دستور كارفرما در خارج از محوطه كارگاه مأمور انجام كاري مي‌باشد.

ب) حادثه به سبب انجام وظيفه (كار بيمه شده) واقع شده باشد: حادثه به سبب انجام وظيفه عبارت است از وجود رابطه سببيت بين كار و حادثه‌اي كه براي بيمه شده اتفاق مي‌افتد.

در مواردي كه حادثه در كارگاه يا مؤسسات وابسته يا ساختمانها و محوطه آن وقوع مي‌يابد شرط حين انجام وظيفه محقق است، ولي ناشي از كار بودن حادثه محرز نيست و در اين مورد قطعيت ناشي از كار بودن حادثه منوط به اين است كه وجود رابطه سببيت بين حادثه و وظايف و مسئوليت‌هاي بيمه شده محقق گردد بنابراين شرط دوم ناشي از كار بودن وجود رابطه سببيت بين كار و حادثه مي‌باشد.

صدها حادثه حين انجام وظيفه به وقوع مي‌پيوندد، ولي به علت فقدان عامل سببيت، حالت ناشي از كار بودن را از دست مي‌دهد نظير حادثه بيمه شده‌اي كه حين كار به شوخي كردن با دوستان همكار خود مبادرت مي‌ورزد و غفلتاً دچار حادثه مي‌شود، يا بيمه‌شده‌اي كه در حين كار به دليل عدم رعايت نكات ايمني و حفاظتي، انفاركتوس يا عوارض مشابه در كارگاه فوت مي‌نمايد و يا راننده‌اي كه در هنگام خواب در كابين كاميون دچار گازگرفتگي ناشي از روشن كردن گاز پيك نيك (مسافرتي) مي‌گردد و ... بطور كلي وقتي رابطه سببيت كار احراز نگرديد حادثه، ويژگي حادثه ناشي از كار را پيدا نمي‌كند.

سكته‌هاي مغزي يا حملات قلبي عموماً غير ناشي از كار مي‌باشند و در صورتي مي‌توان اين قبيل سكته‌ها را ناشي از كار تلقي نمود كه مستنداً محرز گردد. اولاً: در حين انجام وظيفه اتفاق افتاده باشد. ثانياً: به سبب انجام وظيفه رخ داده باشد و به عبارت ديگر بين وقوع سكته و كار موظف بيمه شده رابطه سببي وجود داشته باشد ضمناً به استناد بخشنامه 1/602 فني رسيدگي و اظهارنظر در اين خصوص بعهده اداره كل امور فني بيمه شدگان مي‌باشد.

البته، مفهوم سببيت در حادثه با مفهوم علت متفاوت مي‌باشد؛ منظور از سببيت در حادثه رابطه ايست كه بين كار موظف بيمه شده و حادثه وجود دارد در بررسي اوليه هر حادثه بايستي وظايف هر بيمه‌شده توسط بازرس فني تعريف و وقوع حادثه در چهارچوب وظايف وي بررسي و اظهارنظر گردد. ولي علت عاملي است كه حادثه در اثر آن اتفاق مي‌افتد مانند نقائص حفاظت فني ـ وسائل معيوب ـ بي‌احتياطي ـ وسائل بي حفاظ، نورناقص، تهويه نامطلوب، لباس خطرناك، فقدان اطلاعات و امنيت شغلي و ...

ضمناً در بررسي حوادث بسيار اتفاق افتاده است كه كار موظف بيمه شده ارتباطي با حادثه رخ داده جهت وي نداشته و بررسي علت امر ما را به غيرناشي از كار بودن حادثه و قصور كارفرما در بروز آن مي‌رساند كارگر تراشكاري كه جهت تعمير تابلو برق كارگاه اقدام مي‌كند و برقكاري كه مبادرت به تعمير دستگاه تراش نموده و غفلتاً دچار حادثه مي‌گردد، همگي از بروز حادثه غيرناشي از كار به دليل عدم تطابق كار موظف بيمه شده با حادثه رخ داده خبر مي‌دهد.



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

 

 

ترویج ایمنی و بهداشت در یک اقتصاد سبز

  Promoting safety and health in a green economy

همانطور که اقتصاد سبز توسعه میابد، ضروری است که ایمنی و بهداشت در محیط کار به سیاست های یکپارچه مشاغل سبز درآید. این به معنی یکپارچه سازی ارزیابی ریسک و اقدامات مدیریتی در تجزیه و تحلیل چرخه زندگی همه مشاغل سبز است .در یک کار ایمن و سبز باید ایمنی و بهداشت را در طراحی، تدارکات، عملیات، تعمیر و نگهداری ، یافتن منابع و سیاست های بازیافت و سیستم های صدور گواهینامه و استانداردهای کیفیت اوشا به کار برد و یکپارچه کرد. این امر به ویژه مربوط به بخش هایی از قبیل ساخت و ساز، بازیافت زباله، تولید انرژی خورشیدی و زیست توده پردازش هم می شود.

 



ارسال توسط فرهاد حسین زاده

              ايمنی فضاهای بسته      confined space safety   

 

فضاهای بسته confined space

محیط های محصور مکانهایی هستند که محل ورود آن به اندازه یک فرد می باشد ونمی توان داخل آن توقف دائم وطولانی مدت داشت برای ورود به این مکانها حتما اخذ مجوز مربوطه الزامیست

اگر میزان اکسیژن کمتر از 19.5% درصد باشد استفاده از دستگاه هوای فشرده الزامیست.

مثالهای از فضاهای بسته

1.      مخازن

2.      ورودی ها manhole

3.      دیگهای بخار

4.      کوره ها

5.      مجراهای فاضلاب

6.      سیلو ها

7.      قیف ها

8.      اطاقهای کنترل برق

9.      معادن زیر زمینی

10.  داخل لوله ها  وکانالها

11.  مجاری سیستم های تهویه

12.  تونل ها

13.  انبار های مسقف مواد شیمیایی

14.  گودالها وچاله ها

خطرات بالقوه در فضاهای محصور

1.      کمبود اکسیژن   کمتر از 19.5%

2.      گازهای سمی یا آتش گیر و گازهایی که جایگزین اکسیژن شده اند

3.      وسایل متحرک وگردنده که برق آنها قطع نشده باشد

4.      ورودی وخروجی هایی که blank نشده یا بسته نشده باشند

5.      باقیمانده فراورده های قبلی گاز ،مایع وبخار

6.      لغزیدن ،افتادن  یا سقوط به داخل فضاهای محصور

7.      کمبود نور و روشنایی

8.      حرارت  وگرما

9.      بوی نامطبوع

10.  برق گرفتگی



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/10/06

1.  شیرها(Valves):

 ولو وسیله ایست برای مهار کردن جریان فشار سیالات به کار می رود.و همچنین بازوبست، تنظیم و کنترل جریان مایعات یا گازها در لوله‌کشی استفاده کرد.

Valve ها به دو دسته تقسیم می شوند:

manual valves -1 ( شیرهای دستی) :ولو هاییکه به طور دستی کار می کنند.

 control valve- 2( شیرهای خودکار) : شیرهاییکه با نیروی هوا , مایعات , گازهای کنترل شونده کار میکنند.

علاوه بر این ها ولو هایی نیز وجود دارند که با نیروی برق کار می کنند و به  motor valve و  solenoid valve موسومند.

 

:::برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 بحران چيست ؟

بحران در حقيقت يك فشار زايي رواني – اجتماعي بزرگ و ويژه است كه باعث در هم شكسته شدن انگاره هاي متعارف زندگي و واكنش هاي اجتماعي مي شود و با آسيب هاي جاني و مالي ، تهديدها ، خطرها و نيازهاي تازه اي كه به وجود مي آورد .

در نتيجه مي توان بحران را اينگونه تعريف كرد :

ـ حادثه اي كه به طور طبيعي و يا توسط بشر به طور ناگهاني و يا به صورت فزاينده به وجود مي آيد و سختي و به مشقتي به جامعه انساني به گونه اي تحميل نمايد كه جهت بر طرف كردن آن نياز به اقدامات اساسي و فوق العاده باشد.

آثار و خصوصيات بحران

به طور كلي اثرات و خصوصيات بحران را مي توان در بخش های زير طبقه بندي نمود:

الف – سطح جهاني؛

ب – سطح ملي؛

:::برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

نحوه به کار گیری جعبه آتش نشانی در موقع بروز آتش

Fire Box and How to use

 1. درب جعبه رابا کلیدی که مقابل دیدشما دریک محفظه شیشه ای قرار دارد بازکنید.

2. حلقه شیلنگ آتش نشانی را درجهت زاویه 90 درجه به سمت بیرون جعبه هدایت نمائید.

3. باچرخاندن حلقه شیلنگ ها را از روی آن خارج نمائید.

4. سرنازل آماده روی شیلنگ ها را به دست گرفته وبه طرف آتش حرکت کنید.

5. هیچگاه به صورت انفرادی ازجعبه آتش نشانی وباز کردن شیرآب استفاده نکنید زیرا امکان دارد به فرد آسیب برسد.

6. قبل از بازکردن شیر فلکه آب اقدام به بازکردن شیر نازل نمائید.

7. درصورتی که محل آتش سوزی ازطول شیلنگ آماده طویل تر باشد بایستی از لوله یدکی که درجعبه می باشد جهت امتداد دادن شیلنگ استفاده نمائید.

8. شیر نازل رابه سمت کانون آتش نشانه گرفته وتا دفع کامل آتش به عملیات ادامه دهید.

9. پس از اتمام عملیات بایستی شیلنگ ها از محل کوپلینگ باز وبعد از آب گیری وخشک شدن دوباره به صورت اول پیچیده شود.

10. هنگام پیچیدن، شیلنگ به صورت رول پیچیده وشیلنگ آماده را دولا به دور حلقه دوار بپیچید.

 



ارسال توسط فرهاد حسین زاده

1.    سورمناژ:

          به نظر متخصصين طب كار خستگي مفرط بيش از عوامل ديگر در ايجاد اختلالات رواني دخيل است. اين وضعيت زماني به وجود مي‌آيد كه استراحت‌هاي روزانه برطرف كننده خستگي ناشي از كار نباشد بنابراين هر روز مقداري از خستگي در فرد باقي مي‌ماند و به مرور زمان در او ذخيره شده و موجبات اختلالات مختلف را فراهم مي‌كند. كاهش قدرت كار، كم حوصلگي و بي‌علاقگي به كار، عصبانيت و بي‌خوابي و دردهايي نظير درد ستون فقرات يا سردرد از جمله علائم سورمناژ محسوب مي‌گردد. بزرگترين خطر سورمناژ در محيط‌هاي كاري مستعد كردن كاركنان به حوادث ناشي از كار است.

2.    عوامل محيطي:

نور، حرارت، صدا و وجود گازها و ساير عوامل فيزيكي و شيميايي محيط كار علاوه بر آن كه از لحاظ جسمي بر نيروي كار اثر مي‌گذارند از نظر رواني نيز مؤثر هستند.

 :::برای مطالعه کامل موضوع به ادامه مطلب بروید:::

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

 

سوالات کارشناسی ارشد ایمنی صنعتی ۹۰

 

:::برای دانلود سوالات  و کلید سوالات به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

 

آشنایی با ایزو ۹۰۰۱

 سیستم مدیریت کیفیت

:::برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/08/25
سیفتی‌باکس با نام علمی Sharps Container  ظرفی است از مواد پلیمر نفتی و کاملا یکبار مصرف با قابلیت نگهداری و حفظ پسماندهای تیز و برنده و همچنین سرنگ‌های پزشکی، که پس از پرشدن تا خط نشانه، توسط درپوش قرمز رنگ کاملا پلمپ شده و سپس دفع بهداشتی می شود. مواد بکار رفته امکان بازگشت سیفتی باکس به طبیعت را پس از دفع و سوزاندن فراهم می کند و کاملا برای محیط زیست بی خطر است.

دهانه تعبیه شده بر روی در زرد رنگ، در وسط آن قرار گرفته (به استثنای ظروف 7 و 12 لیتری) تا امکان استفاده از محصول از هر جهت فراهم باشد. همچنین ابعاد دهانه به گونه‌ایست که ضمن وارد شدن ساده اشیاء با هدایت دست به داخل آن، امکان خروج آن‌ها را در صورت سقوط احتمالی به حداقل برساند.

در زمان‌های توقف کار با سیفتی باکس حتما باید درپوش قرمز رنگ را بطور عادی (موقت) محکم کنید تا در صورت سقوط احتمالی یا برگشتن ظرف، اشیاء آلوده به خارج راه نیابد.

زمانی که سیفتی باکس تا خط نشانه پر شد حتما باید درپوش قرمز رنگ را به حالت معکوس (وارونه) سوار کرده و آنرا محکم فشار دهید تا قفل شود.

شیارهای تعبیه شده روی در این امکان را به مصرف کننده می دهد که با یک دست و بدون آلوده شدن دست و قسمت‌های دیگر سیفتی باکس، اشیاء تیز را روی شیارها با توجه به سایز و شکل شی، محکم کرده و آنها را از پایه جدا کند.

ابعاد ظرف با توجه به کاربرد آن‌ها برای حجم‌های 5/0، 1، 2، 5، 7، 12 لیتری تعریف شده است.

روی سطح ظرف یک خط نشانه، سطح صیقلی و ناصاف را از هم جدا می کند. این خط Maximum Filling Line یا خط حداکثر ظرفیت می باشد که ظروف جهت ایمنی هرگز نباید بیشتر از این خط پر شوند.

سیفتی باکس با کمک رزوه های تعبیه شده در کف ظرف به پایه (هولدر) که بسته به مورد استفاده بصورت دیواری، چسبی روی میزی و گیره ای روی میزی جهت حجم های 5/0، 1 و 2 لیتری طراحی شده اند، محکم می شود تا از حرکت آن در هنگام استفاده از شیارهای تعبیه شده روی سطح فوقانی سیفتی باکس که جهت تسهیل در جدا سازی اشیاء تیز از پایه می باشد، اجتناب گردد.

نحوه مونتاژ سیفتی باکس:

1-    ابتدا در را روی ظرف با زاویه ای مناسب در یک قسمت کاملا محکم نمایید.

2-    با ثابت نگه داشتن قسمت محکم شده، از همانجا سایر قسمت‌های در را روی ظرف سوار کرده و مطمئن شوید در روی ظرف کاملا چفت شده باشد. (در سیفتی باکس‌های 7 و 12 لیتری، دسته نیز باید روی ظرف، مونتاژ شود.)

 



ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/08/14

ایمنی مواد شیمیایی

فرهاد حسین زاده

محیط اطراف انسان را مواد شیمیایی فرا گرفته كه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق هوا ، خاك ، آب و مواد غذایی كه می‌تواند سلامت محیط و انسان را به خطر اندازد در تماس مداوم با آنها می‌باشد .

در تمام مدت آزمایش ، سلامتی آزمایشگر ، به طرز کار و رعایت نکات ایمنی آزمایشگاه بستگی دارد . مواد گوناگون اثرات مختلفی دارند مثلا آمونیاک و اسید سولفوریک سمی بوده و سبب تحریکات سیستم تنفسی ، پوست و چشم می‌گردد و اسید کلریدریک ، سبب سوختگی شدید می‌گردد و بخارات آن سمی بوده و حد آستانه مجاز آن ، 2 قسمت در میلیون می‌باشد .

تماس بدن با مواد شیمیایی

تماس بدن با اسیدها

موضع را با اب زیاد بشوئید و سپس با محلول بی‌کربنات سدیم رقیق آن را شستشو دهید.

تماس بدن با برم (Br2)

موضع را با گلسیرین بپوشانید تا برم ، جذب گلیسیرین شود و سپس آن را پاک کنید.

ورود مواد شیمیایی به چشم

با آب سرد ، چشم را شستشو دهید . اگر ماده ، اسیدی باشد ، از محلول بی‌کربنات سدیم یک درصد و اگر ماده ، قلیایی باشد از محلول بوریک اسید H3BO3 یک درصد برای شستشو استفاده کنید.

برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی ‹‹MSDS››

به طور كلی یك MSDS حاوی اطلاعات گوناگونی می باشد كه تعدادی از آنها عبارتند از :

1)  شناسایی ( تشخیص هویت ) شرکت تولید کننده ماده شیمیایی

2)  اطلاعات مربوط به اجزاء تشکیل دهنده محصول

3)  تشخیص مخاطرات

4) اقدامات کمکهای اولیه و خود یاری بایستی به دقت توضیح داده شود.

5) اقدامات مربوط به اطفاء حریق

6) اقدامات لازم برای انتشار اتفاقی مواد شیمیایی

7) کاربرد مواد و ذخیره آنها   

8) کنترل های مواجهه یا مواد شیمیایی یا حفاظت فردی

9) خواص فیزیکی و شیمیایی

10) پایداری و قابلیت واکنش

11) اطلاعات سم شناسی مربوط به مواد شیمیایی

12) اطلاعات  در خصوص اثرات زیستی

13) ملاحظات مربوط به دفع مواد شیمیایی

 14) اطلاعات مربوط به حمل و نقل

15) اطلاعات مربوط به مقررات

16) اطلاعات دیگر

برچسب نام ماده شیمیایی

برچسب های نصب شده بر روی ظروف مواد شیمیایی ، منبع اصلی و مهم اطلاعات آن ماده است .   
سازندگان مواد شیمیایی باید براساس استانداردهای مرتبط با خطر مواد شیمیایی  OSHA  (1200،1910)،CFR29  بر روی هر ظرف ، برچسبی دارای مشخصات : نام و آدرس سازنده – نام ماده شیمیایی و خطرات احتمالی در صورت استفاده از آن را قید نمایند .

مقادیر كم مواد شیمیایی كه به طور موقت در ظروف آزمایشگاه نگهداری می شوند باید دارای برچسب نام ماده شیمیایی و خطر مربوط به آن باشند .

علامت لوزی

علامت لوزی كه توسط NFPA طراحی شده است روشی بین المللی برای شناسایی خطرات مربوط به یك ماده شیمیایی خاص است. تا كاركنان با استفاده از اطلاعات آن دچار صدمه و آسیب نشوند .
این علامت خیلی مواقع در آزمایشگاهها، مكان های نگهداری مواد شیمیایی یا روی ظروف مواد شیمیایی پیدا می شود . 

آشنایی با لوزی شناسایی خطر

خطرات مواد شیمیایی توأم با ازدیاد مصرفشان در صنایع مختلف افزایش یافته و از طرفی چون بخاطرسپردن خطرات مواد شیمیایی گوناگون و چگونگی مقابله با آنها برای هر شخص امكان پذیر نیست .بنابراین جهت سهولت در مورد آگاهی از خطر هر ماده شیمیایی از یك لوزی چهار خانه استفاده می‌شود . تا هر شخصی با توجه به آشنایی قبلی با مشخصات این لوزی از چگونگی خطرات آن ماده شیمیایی آگاه گردد.

لوزی خطر

لوزی خطر دارای چهار خانه است .

  •  خانه بالایی مربوط به قابلیت اشتعال جسم می‌ باشد .
  •   خانه‌ی سمت راست قابلیت فعل و انفعال شیمیایی ( پایدار و از نظر تركیب با  آب ) را نشان می‌دهد. 
  • خانه سمت چپ لوزی خطرات بهداشتی ( خطر ماده شیمیایی بر روی سلامتی ) را نشان می‌دهد .
  •  خانه پایینی نشان دهنده خطرات خاص می‌باشد .

::: برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

لوازم حفاظت فردي در برابر برق

ايمني:(Safety)

رعايت اصول و مقرراتي است كه براي رهايي از شرايط مخاطره آميز كه به منظور حفظ و بقاي نيروي انساني و تاسيسات بكار گرفته مي شود.

يكي از راههاي حفظ و ارتقاي ايمني استفاده از لوازم حفاظتي است كه جان انسان را در مقابل خطرات محفوظ مي دارد.

نكاتي كه در انتخاب و استفاده از لوازم ايمني بايد توجه داشت:

  •       نوع وسيله كار بايد متناسب با نوع كار باشد.
  •        كيفيت جنس و استاندارد بودن.
  •        قبل از استفاده وسايل بايد به طور دقيق معاينه و آزمايش شوند.

انواع لوازم ايمني:

لوازم ايمني انفرادي :

 تحويل مجري يا انجام دهنده كار ميشود.

لوازم ايمني گروهي:

تحويل سرپرست گروه شده و كليه افراد گروه موظف به حفاظت و نگهداري آنها مي باشند.

لوازم ايمني فردي:

  •        لباس كار
  •       كمربندهاي ايمني
  •        كلاه ايمني
  •        كفشهاي ايمني
  •       دستكش هاي حفاظتي
  •        ركاب ها
  •        فاز متر فشار ضعيف
  •        عينكهاي حفاظتي
  •        انبردستها
  •        فيوز كش

لباس كار:

شرايط انتخاب لباس كار:

-          مناسب نوع كار و وضعيت آب و هواي منطقه باشد

-           مناسب اندام و اندازه باشد.

-          جيب هاي لباس بايد كوچك و تعدادشان كم باشد.

-          در لباس برق كاران از وسايل فلزي استفاده نشود.

-          لباس برق كاران از پارچه هاي ضخيم و سبك و نخي تهيه شود.(هنگام سوختن به بدن نمي چسبند و سرعت سوختن آنها كم است.)

كمربندهاي ايمني:

جهت پيشگيري از سقوط كارگر از تير برق و دكل هاي برق .

شرايط انتخاب كمربند و طناب نجات:

_كمربندهاي ايمني بايد از جنس چرم محكم يا برزنت و يا ساير مواد مناسب باشد

_ داراي پهناي 12 cm  و ضخامت 6 mm  و استقامت آن در مقابل نيروي كشش براي پاره شدن نبايد از 1150 kg كمتر باشد.

_ طناب هاي كمربند بايد از كنف بسيار مرغوب و يا جنس الياف ابريشم مصنوعي يا مشابه ساخته شده  باشد.

_ پرچ ها و سگك ها روي كمربندهاي ايمني و طناب هاي نجات بايد داراي مقاومت بالا باشد.

:::برای مطالعه کامل موضوع به ادامه مطلب بروید:::

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 

 

:::برای دانلود فرم اطلاعات بررسی حوادث ناشی از کار به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

ابزارهاي دستي و رعايت اصول ارگونومي در طراحي آنها

ابزارهاي دستي از آغاز بشريت تاكنون مورد استفاده قرار گرفته‌اند و همواره در ارگونومي از اهميتي ويژه برخوردار بوده‌اند. ابزارها نيرو را متمركز و منتقل كرده و در كارهايي مانند بريدن، خرد كردن، تراشيدن و سوراخ كردن، انسان را ياري مي كنند. در سدة اخير ابزارهاي دستي دستخوش دگرگوني‌هايي شده‌اند. امروزه بسياري از ابزاها برقي هستند. نيرويي كه به وسيله ابزارها توليد مي‌شود بيشتر است و به اين دليل، احتمال آسيب‌ها نيز افزايش يافته است. ابزارهاي دستي بايد:

-         براي كار مورد نظر مناسب باشد.

-         با استفاده كننده و دست او تناسب داشته باشد.

-         هنگام استفاده موجب آسيب استفاده كننده نشود.

اصول طراحي ابزار

1-  مچ‌ها را صاف و مستقيم نگهداريد.

توانايي گرفتن ابزار با پنج انگشت، زماني كه مچ نسبت به موقعيت جغرافيايي، انحراف پيدا كرده يا خم شده به ميزان زيادي كاهش مي‌يابد. پس ابزار كار بايد به صورتي طراحي شوند كه اپراتور قادر باشد آنرا بدون خم كردن مچ دست، محكم در دست گرفته و با مهارت با آن كار كند. انحراف بيش از حد مچ، بخصوص زماني كه شيئي با پنج انگشت گرفته شده باشد به تاندونها و اعصاب مياني مچ فشار وارد مي‌سازد. وقتي اين عمل به طور مكرر صورت پذيرد تاندونها تحت تأثير قرار گرفته متورم مي‌شوند و فشار اين ناحيه را افزايش مي‌دهند. نتيجه آنچه كه رخ مي‌دهد به سندرم تونل كارپال معروف است.

يكي از فاكتورهاي مهم در كاهش انحراف دست طراحي پست كار و سطح ارتفاع كار به گونه‌اي است كه در انجام فعاليت‌هاي طولاني مدت خم شدن مچ به حداقل مقدار خود برسد. كاربرد زير مچي‌ها در چنين شرايطي نه تنها اين انحراف را كاهش خواهد داد، بلكه مي‌تواند رفت و برگشت خون به دست را آسان تر كند.

::: برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

سسیستم های ( HACCP ) در صنایع غذایی 

HACCP مخفف Hazard Analysis & Critical Control Poineاست, اندیشه برقراری این سیستم برای کاهش ریسک سلا مت مصرف کنند گان مواد غذایی از اقدامات شرکت pilsbury مشاور وهمکار سازمان ملی سفینه های فضا یی و فضا نوردی امریکا (نا سا) ( NASA ) ریشه گرفته است .

ضرورت به کار گیری سیستم HACCP

برای به صفر نزدیک کردن خطرا ت ناشی از عوا مل عوامل بیولوژیکی ٫عوامل شیمیایی ٫عوامل فیزیکی گفته شده است ٫ سیستم HACCP پیشنهاد شده است ٫ اجزا تشکیل دهنده این سیستم شامل وﻴژگی ها و شرایط گزینش مواد اولیه و سایر امکانات لازم برای تولید ،جا به جا یی ، نگهداری، فرایند، بسته بندی ، توزیع و مصرف است . که برای هر صنعت و حتی هر کارخانه جداگانه باید تدوین شود .

:::برای مطالعه کامل HACCP به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/08/04

فرآیند مدیریت تغییر

By : Farhad Hosseinzadeh

از هفت مرحله تشکیل می‌شود که عبارتند از:

ž    مرحله تدوین راهبرد و طرح

ž    تغییر مستندات و مدارک در هسته مرکزی سازمان

ž    تشخیص جدول‌بندی تغییرات

ž    برپایی ساختار و ترکیب‌بندی

ž    آزمایش در محیط قابل کنترل

ž    گسترش ترکیب‌بندی تغییر

ž    نمایش پایداری و عملکرد

زیرساخت‌های این هفت مرحله، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستند اما زیرساخت اصلی هر نوع تغییر در سازمان ها در حقیقت انسان ها هستند.

:::برای مطالاعه کامل موضوع به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/08/03

مدیریت ریسک

چکیده

بررسی عوامل و تشخیص نقاط حادثه خیز و خطرآفرین در واحدهای اطلاعاتی سازمانها به منظور پیشگیری از بروز حوادث از اهمیت ویژه ای برخوردار است.ریسک در پروژه رویدادها یا وضعیتهای ممکن الوقوع نامعلومی هستند که در صورت وقوع، بصورت پیامدهای منفی یا مثبت بر اهداف پروژه موثر می باشد. هر یک از این رویدادها یا وضعیتها، دارای علل مشخص و نتایج و پیامدهای قابل تشخیص هستند. پیامدهای این رویدادها مستقیماً در زمان، هزینه و کیفیت پروژه موثر می باشد. بنابراین شناسایی ریسک و تعیین میزان پیامدهای مثبت و منفی آن بر اهداف پروژه از اهمیت خاصی برخوردار است.

:::برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/08/02

عناصر سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست

1. رهبری و تعهد

2. خط­مشی و اهداف استراتژیک

3. سازمان، منابع و مستند سازی

4. ارزیابی و مدیریت ریسک

5. طرح­ریزی

6. استقرار و پایش

7. ممیزی و بررسی مجدد

 

:::برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/08/02

امور ويژه كار گرم

فرهاد حسین زاده

·        اهداف

•         هدف از تهيه اين دستورالعمل  برقراری یک روش مطمئن و یکنواخت جهت صدور اجازه کار گرم میباشد.

•         مسئوليت اجراء و نظارت

•         مسئوليت اجراء و نظارت بر صحت عملكرد اين روش اجرائي و حسن اجراي اين دستورالعمل بر عهده مديريت ايمني و بهداشت و  سرپرستان و مديران قسمت در خواست كننده پروانه مي باشد.

•         تعاریف

•         فرآيند هاي گرم(كار گرم):

کار گرم عبارتست از انجام کاریکه شعله مورد استفاده یا حرارت و جرقه ایجاد شده در آن کار ؛ بشدتی باشد که باعث اشتعال مایعات ؛ بخارات و گازهای قابل احتراق و هر ماده سوختنی دیگر بشود. موارد ذیل شامل نمونه های از کار گرم هستند که برای انجام آنها ؛ اجازه کار گرم که دقیقا میبایست توسط مسئولین مربوطه تنظیم و تائید گردد مورد لزوم میباشد:

::: برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/08/02

امور ویژه کار سرد

فرهاد حسین زاده

اهداف :

•         هدف از تهيه اين دستورالعمل  برقراری یک روش مطمئن و یکنواخت جهت صدور اجازه کار سرد میباشد.

مسئوليت اجراء و نظارت:

•         مسئوليت اجراء و نظارت بر صحت عملكرد اين روش اجرائي و حسن اجراي اين دستورالعمل بر عهده مديريت ايمني و بهداشت و  سرپرستان و مديران قسمت در خواست كننده پروانه مي باشد.

تعاریف

•         فرآيند هاي كار سرد:

کار سرد به کاری اطلاق می گردد که در انجام آن از حرارت استفاده نشده لکن نحوه انجام کار بصورتی است که بدليل احتمال وارد آوردن صدمات فيزيکی نظير ضربه ؛ اصطکاک ؛ همچنين وجود گاز ؛ گرد و غبار مواد قابل اشتعال و انفجار و گازهای سمی که در قبل وجود داشته و يا حين عمليات بوجود می آيند کار را مخاطره آميز ميسازد.

::: برای مطالعه به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/08/02

مدیریت ایمنی فرآیند :

12 رکن این مدیریت عبارتند از :

1.      مسئولیت پذیری

2.      شناخت و اطلاع از فآیند و تدوین آن

3.      بررسی پروژه های اصلی و مرور شیوه های طراحی

4.      کنترل و تدبیر ریسک فرآیند

5.      وقوف و سررسته داری از تغییرات

6.       عاری از عیب و نقص بودن دستگاهها و فرآیند

7.      عوامل (فاکتورهای) انسانی

8.      آموزش و عملکرد کارکنان

9.      تحقیق و بررسی وقایع و رویدادها

10.  استانداردها، مقررات و نظامنامه های کارخانه

11.  رسیدگی، حسابرسی و اقدامات اصلاحی

12.  ارتقاء دانش ایمنی فرآیند

‌By: Farhad Hosseinzadeh



ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/08/01
۱ آیین نامه حفاظت و بهداشت عمومی کارگاهها Download
۲ آیین نامه مقررات حفاظتی ساختمان کارگاه ها Download
۳

آيين‌نامه‌ حفاظتي‌ وسايل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاكردن‌ مواد و اشياء در كارگاه‌ها

Download
۴ آیین نامه تاسیس مرکز بهداشت کار در کارگاه ها Download
۵ آیین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار Download
۶ آیین نامه تشخیص و تایید مشاور فنی و خدمات ایمنی Download
۷ آیین نامه وسایل حفاظت فردی Download
۸ آیین نامه کارهای سخت و زیان آور Download
۹ آیین نامه اجرایی کارهای سخت و زیان آور Download
۱۰ قانون بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور Download
۱۱ آیین نامه حفاظت در مقابل خطرات وسایل انتقال نیرو Download
۱۲ آیین نامه حفاظتی تاسیسات و وسایل الکتریکی در کارگاهها Download
۱۳ آیین نامه و مقررات ایمنی کار روی خطوط و تجهیزات برق دار Download
۱۴ آیین نامه ایمنی تاسیسات الکتریکی با اتصال به زمین Download
۱۵ آیین نامه یشگیری و مبارزه با آتش سوزی در کارگاهها Download
۱۶ آیین نامه حفاظتی مواد خطرناک و مواد قابل اشتعال و مواد قابل انفجار Download
۱۷ آیین نامه حفاظتی صنایع چوب Download
۱۸ آیین نامه حفاظتی ماشین سنگ سمباده Download
۱۹ آیین نامه و مقررات حفاظت در ریخته گری،آهنگری و جوشکاری Download
۲۰ آیین نامه و مقررات حفاظتی ماشین های افزار Download
۲۱ آیین نامه و مقررات حفاظتی ماشن های بهمزن مخلوط کننده Download
۲۲ آیین نامه و مقررات حفاظتی در ماشین های کنگاسور خردکن و آسیاب Download
۲۳ آیین نامه حفاظت حمل و نقل، ذخیره سازی و توزیع گاز مایع Download
۲۴ آیین نامه حفاظت در مقابل خطر پرتوهای یونساز Download
۲۵ آیین نامه حفاظتی مولد بخار و دیگ های آب گرم Download
۲۶ آیین نامه و مقررات حفاظتی پرس ها (پرسکاری سرد فلزات) Download
۲۷ آیین نامه حفاظتی پرسهای تزریقی (پلاستیک و دایکاست) Download
۲۸ آیین نامه و مقررات حفاظتی حفر چاههای دستی Download
۲۹ آیین نامه ایمنی معادن Download
۳۰ آیین نامه حفاظتی و کار با سموم دفع آفات نباتی و کشاورزی Download
۳۱ آیین نامه حفاظتی کارگاههای ساختمانی Download
۳۲ آیین نامه ایمنی مخازن آب و استخرها Download
۳۳ آیین نامه علایم ایمنی در کارگاهها Download
۳۴ آیین نامه تعمیرگاههای وسایط نقلیه Download
۳۵ آیین نامه ایمنی در آزمایشگاه Download
۳۶ آیین نامه ایمنی ماشین ها و ادوات کشاورزی Download
۳۷ آیین نامه ایمنی ماشین های لیفتراک Download
۳۸ آیین نامه ایمنی در صنایع شیشه Download
۳۹ آیین نامه ایمنی تصفیه خانه های آب و فاضلاب Download
۴۰ آیین نامه حفاظتی کار با سموم دفع آفات در کارگاهها Download
۴۱ آیین نامه آموزش ایمنی کارفرمایان،کارگران و کارآموزان Download
۴۲

آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری

Download
۴۳ آیین نامه ایمنی حمل بار دستی                            Download
۴۴ آیین نامه ایمنی جوشکاری و برشکاری گرم Download


ارسال توسط فرهاد حسین زاده

واکنش در شرایط اضطراری

1.    تعاریف

·       شرايط عادي :شرايطي كه همه چيز تحت كنترل است

·        شرايط غيرعادي :شرايطي كه كل ياقسمتي از سيستم ازكنترل خارج شده است.

 

شرایط اضطراری شرايطي است كه به علت:

•        عملكرد نادرست سيستمهاي كنترلي؛ تجهيزات يا كاركنان

•        زلزله؛ سيل؛ طوفان؛ رعدوبرق و...

•        حمله نظامي؛ بمباران و...

•         آتش سوزي؛ انفجار؛ نشت ياپخش موادسمي؛ رهاشدن مايعات درحجم زياد شود.

2.  انواع وضعيت اضطراري

   وضعيت اضطراري در هرصنعت ؛ شهر؛ استان و كشورميتواند مختص خود باشد اما علت بوجود آمدن وضعيت مشابه است.

 by : Farhad Hosseinzadeh

::: برای مطالعه کامل موضوع به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده
 
تاريخ : 90/08/01

 خطوط انتقال هوایی

باید مراقب بود که با سیم های هوایی انتقال برق یا سیم های بدون عایق تماسی ایجاد نشود . بیش از نیمی از برق گرفتگی ها ،ناشی از تماس با سیم های هوایی انتقال برق بوده است . هنگام کارروی محل های مرتفع نزدیک سیم های هوایی انتقال برق ، باید از قرار گرفتن در موقعیت هایی که ممکن است بدن و وسیله ای که در دست قرار دارد با سیم های بدون عایق یا بدون حفاظ تماس پیدا کند خودداری شود . حداقل فاصله از سیم های هوایی انتقال برق با  ولتاژبالا 10 فوت می باشد .

رانندگان وسایل نقلیه نیز باید به سیم کشی های هوایی توجه کافی داشته باشند . کامیون های حمل بار،لودرها و جرثقیل ها ممکن است که با سیم های هوایی انتقال برق تماس پیدا کنند .اگر با وسیله ای که با سیم برق دار تماس دارد ،تماس حاصل شود شوک الکتریکی ایجاد خواهد شد و امکان مرگ وجود دارد . اگر در این حالت داخل وسیله نقلیه هستید همان جا بمانید .

نکته دیگر رعایت فاصله ایمن  خطوط انتقال هوایی با نردبان های مورد استاده است که

این فاصله رابرای سیم های هوایی انتقال برق تا 50000ولت حداقل 10 فوت باشد . باید مراقب بود که با سیم های هوایی انتقال برق یا سیم های بدون عایق تماسی ایجاد نشود . بیش

از نیمی از برق گرفتگی ها ،ناشی از تماس با سیم های هوایی انتقال برق بوده است . هنگام کار

روی محل های مرتفع نزدیک سیم های هوایی انتقال برق ، باید از قرار گرفتن در موقعیت هایی که ممکن است بدن و وسیله ای که در دست قرار دارد با سیم های بدون عایق یا بدون حفاظ تماس پیدا کند خودداری شود . حداقل فاصله از سیم های هوایی انتقال برق با  ولتاژبالا 10 فوت می باشد .

رانندگان وسایل نقلیه نیز باید به سیم کشی های هوایی توجه کافی داشته باشند . کامیون های حمل بار،لودرها و جرثقیل ها ممکن است که با سیم های هوایی انتقال برق تماس پیدا کنند .اگر با وسیله ای که با سیم برق دار تماس دارد ،تماس حاصل شود شوک الکتریکی ایجاد خواهد شد و امکان مرگ وجود دارد . اگر در این حالت داخل وسیله نقلیه هستید همان جا بمانید .

نکته دیگر رعایت فاصله ایمن  خطوط انتقال هوایی با نردبان های مورد استاده است که OSHAاین فاصله رابرای سیم های هوایی انتقال برق تا 50000ولت حداقل 10 فوت باشد .



ارسال توسط فرهاد حسین زاده

 حريم خطوط انتقال برق

ماده 1 : تعاريف : تعريف اصطلاحات بكار برده شده در اين تصويبنامه بشرح زير مي باشد:

الف . محور خط : خطي است فرضي رابط بين مراكز پايه ها در طول خطوط هوائي نيروي برق .

ب  . مسير خط : نواري است از زمين در طول خطوط هوائي انتقال و توزيع حاصل از تصوير هادي هاي جانبي خط بر روي زمين .

1) حريم درجه يك : دو نوار است در طرفين مسير خط و متصل به آن. كه عرض هريك از اين دو نوار در سطح افقي در اين تصويبنامه تعيين شده است .

2) حريم درجه دو : دو نوار است در طرفين حريم درجه يك و متصل به آن . فواصل افقي حد خارجي حريم درجه دو از محور خط در هر طرف در اين تصويبنامه تعيين شده است .

ت . رديف ولتاژ : ولتاژ اسمي خطوط نيروي برق است .

ث . محدوده شهر : حدوديست كه از طرف انجمن شهر يا قائم مقام قانوني آن با تاييد مراجع مندرج در قانون قبل از تاريخ طرح نهائي هريك از خطوط نيروي برق براي آن شهر تعيين گرديده است .

تبصره :  تاريخ طرح نهائي خطوط نيروي برق از طرف وزارت آب و برق يا سازمانهاي اجرائي آن اعلام مي شود .

ج . خطوط هوائي فشار قوي : خطوطي است كه داراي ولتاژ يك هزار ولت و بالاتر مي باشد .

چ . خطوط هوايي فشار ضعيف . خطوطي است كه داراي ولتاژ كمتر از يك هزار ولت مي باشد .

ماده 2 :  حريم خطوط هوائي فشار قوي نيروي برق در خارج محدوده شهرها بدو درجه تقسيم و نسبت به ولتاژهاي مختلف بشرح زير تعيين مي شود :

الف . حريم درجه يك خطوط هوائي نيروي برق رديف ولتاژ يكهزار تا بيست هزار ولت برابر سه متر در هر طرف مسير خط بوده و حد خارجي حريم درجه دو در هر طرف به فاصله پنج متر از محور خط مي باشد .

::: برای مطالعه کامل موضوع به ادامه مطلب بروید:::

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

نكات ايمني در مورد كلاه ايمني

سالانه دو میلیون صدمه و آسیب به سر شامل شکستگی های جمجمه و فک و صورت در میان کارگران رخ می دهد، یعنی در هر ۲۶ثانیه یک مورد که از این تعداد ۳۰۰هزار نفر دچار مشکلات جدی و آسیب های مغزی شدید شده، ۹۹هزار نفر دچار معلولیت می شوند و ۵۶هزار نفر نیز جان شان را از دست می دهند. این آمار مربوط به کشور آمریکاست. در انگلستان نیز سالانه بیش از ۶۰هزار نفر از کارگران دچار آسیب در ناحیه سر می شوند و در پی آن دوسوم آنها دچار مشکلات و آسیب های جدی می شوند. هر چند اهمیت رعایت نکات ایمنی هنگام کار بر کسی پوشیده نیست اما شاید این آمار شما را نسبت به مراقبت از سر هنگام کار و لزوم استفاده از کلاه ایمنی حساس تر کند…

بارها و بارها در بسیاری از حوادث منجر به مرگ، این نکته از سوی کارشناسان ایمنی مطرح شده که در صورت استفاده کارگر از وسایل حفاظت فردی، حادثه به مرگ وی منجر نمی شد. نقش استفاده از وسایل و تجهیزات حفاظت فردی در تأمین سلامت کارکنان در برابر حوادث و بیماری های ناشی از کار بر کسی پوشیده نیست. با این حال، هنوز هم در بسیاری از محیط های کاری، چه از سوی کارفرما که وظیفه تأمین این وسایل و ارایه آموزش های لازم را به کارکنان دارد و چه از سوی کارکنان که وظیفه شان استفاده صحیح از این وسایل در هنگام کار است، کوتاهی ها و بی توجهی های بسیاری را شاهد هستیم.

:::برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

نکته های ايمنی کار با جرثقيل

1.    دستگاه شما بایستی مجوز سلامت فنی CERTIFICATE  را از مرکز مجاز اخذ که پس از کنترل تمامی قسمتهای دستگاه برای مدت معین صادر می شود .

2.   پیش از شروع کار با دستگاه از نشتی روغن ،سالم بودن سیم بکسل ها وکلید قطع کننده و ترمز ها مطمئن شوید .

3.     قبل از شروع کار هوک واهرم ها را امتحان کنید .

4.     پیش از جک زدن ،محل را بازرسی نموده وحتما در زیر جکها الوار قرار دهید .

5.     مطمئن شوید در بالای سر شما شبکه برق وجود ندارد .

6.      حداقل فاصله ایمن از جریان برق 6 متر است.

7.     پیش از بلند کردن بار ،با بوق زدن دیگران را مطلع سازید

8.   مطمئن شوید که ریگر شما علائم وقوانین مربوط به کار خود را دقیقا می داند واطلاعات فنی در مورد کار خود را دارد .

9.      راننده باید طرز کار با جدول بار load chart  را بداند.

10.   اگر وزن بار به اندازه ظرفیت نهایی جرثقیل باشد ،با کنترل واحد ایمنی جابجا گردد.

 

::: برای مطالعه ۷۰ نکته دیگر به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

اطفاء آتش مخازن پروپان

منبع : کتاب دکتر  عادل زاده

در زمان اطفاء آتش مخازن پروپان, همواره احتمال انفجاری با نام انفجار ابر بخارات مایع در حال جوشش BLEVE (Boiling Liquid Expanding Vapor Explosion) وجود دارد. جهت کاهش این ریسک, آتش نشان ها باید به توصیه های زیر توجه کنند:

1- اطفاء آتش باید از حداکثر فاصله ممکن صورت پذیرد و تا حد امکان از نازل ها و مانیتور های ثابت که نیاز به نفر ندارند, استفاده شود.

2- مخزن را با مقادیر بسیار زیاد آب تا زمان اطفاء کامل مخزن خنک نمایید.

3- آب را به طور مستقیم به محل نشت گاز یا ادوات ایمنی نصب شده روی مخزن نگیرید زیرا, ممکن است باعث یخ زدگی شود.

4- در صورت افزایش صدای نشت از ادوات ایمنی نصب شده بر مخزن یا مشاهده تغییر رنگ مخزن, به سرعت محل را ترک نمایید.

5- در آتش های بزرگ از این نوع سعی در استفاده از ادوات ثابت شود و بهتر است بعد از نصب این ادوات, مخزن را تا زمان سوختن کامل محتویات آن به حال خود رها کنید.

6- آگاه باشید که در هنگام وقوع پدیده انفجار ابر بخارات تکه های مخزن ممکن است به هر سمتی پرتاب شود لذا, نباید محوطه خارج از دایک مخزن محل امن در نظر گرفته شود.

 

 



ارسال توسط فرهاد حسین زاده

 ایمنی در مخازن ذخیره فرآورده های نفتی

 این مطلب برگرفته از پایان نامه اینجانب می باشد

واحدهای نفت و گاز برای نگهداری نفت خام و گاز و نیز انبار کردن فرآورده های نفتی گوناگون, نیاز به تعداد بسیاری مخزن دارند. تعداد این مخازن به عواملی چند, چون دوری و نزدیکی واحد به منابع تامین کننده نفت خام, تعداد و ظرفیت واحدهای پالایش, تنوع فرآورده های تولیدی و سرانجام چگونگی انتقال و پخش فرآورده ها بستگی دارد.

در صنایع شیمیایی, مواد ارزشمند مانند بنزین یا گاز مایع, طی فرآیندهای مختلفی از مواد شیمیایی خام, مانند نفت خام جدا می شوند یا از آنها به وجود می آیند.

چند راه برای انتقال مواد خام از منابع تامین کننده به واحد فرآیندی وجود دارد که بر حسب مورد و شرایط, از یکی از آنها مانند خطوط انتقال یا تانکر استفاده می گردد.

همچنین محصولات تولیدی نیز به روش های مختلف به بازار داخلی یا خارجی عرضه می شوند.

به دلایل زیادی از جمله یکسان کردن کیفیت محصول, اندازه گیری حجم محصول جهت فروش, امکان بارگیری و انتقال به تانکر یا کشتی در حداقل زمان ممکن و ... سبب می شود تا مواد محصول را بعد از تولید, در مخازن یا تانک های مناسب ذخیره نمایند.

از اصطلاح تانک برای ظروف ذخیره سازی بزرگ با کاربرد جابجا کردن, ذخیره سازی, اندازه گیری و حمل و نقل مایعات استفاده می گردد.

به طور کلی مخازن چند وظیفه اصلی به عهده دارند:

1- ذخیره مواد اولیه و خوراک واحدها

2- ذخیره مواد واسطه تولید شده در فرآیند

3- ذخیره فرآورده ها

4- ذخیره مواد برای بارگیری و پخش

5- همسان نمودن کیفیت محصول

6- معیاری جهت اندازه گیری حجم خوراک و محصول تولید شده

 

::: برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

انواع داربست

·                       داربست هاي صنعتي

·                       داربست هاي ساختماني

·                       داربست هاي پيش ساخته

داربست هاي صنعتي:

 بسيار متنوع بوده و هر يك با ديگري كاملاً متفاوت مي باشد اما از نظ ابعاد و شكل ظاهري به داربست هاي صنعتي سبك سنگيني برج هاي دوقلو بالكني معلق- گذرگاهي سيار و قلعه اي و ترازويي معروف هستند . در صنعت و كارخانه ها از داربست هاي ساختماني نيز استفاده مي شود ابعاد در اين داربست ها صرفنظر از ارتفاع كه متغير است تفاوت دارد و بين 110 سانتي متر – 130سانتي متر – 150 سانتي متر – 180 سانتي متر – 190 سانتي متر براي فاصله پايه ها از يكديگر محاسبه مي گردد اما اختلاف ارتفاع هر طبقه يا كلاف از يكديگر 180 سانتي متر خواهد بود .

براي داربست هاي بزرگتر از اين ابعاد سطح مقطع را دو برابر يا چهار برابر محاسبه و سپس اجرا مي نمايند .

 

·                  داربست هاي ساختماني

اين نوع داربست ها بر حسب عرض و ارتفاع نماي ساختمان بستگي دارد و به دو نوع تقسيم مي شود :

1-              داربست هاي نماي سبك

2-               داربست هاي نماي سنگين

ابعاد در اين نوع داربست ها صرفنظر از ارتفاع كه متغير است مشابه داربست هاي صنعتي بوده و اين داربست ها در كنار خيابان ها و پياده رو ها نصب مي گردد .

·                   داربست هاي پيش ساخته

اين نوع داربست ها بمنظور تكميل نماي ساختمان و برج هاي بلند مورد استفاده قرار مي گيرد كه به آساني قابل باز و بسته شدن مي باشند كليه قطعات آن پيش ساخته و استاندار مي باشد كه توسط پين يا خار به يكديگر متصل مي شوند.گاهي از بست هاي فلزي در آنها استفاده مي شود فاصله دهانه پايه ها از يكديگر 105 × 180 سانتي متر و ارتفاع هر طبقه پيش ساخته 2 متر مي باشد .

 ::: برای مطالعه کامل موضوع به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

«كار كردن انفرادي»

 

1- كار كردن به تنهايي به چه معناست؟

            فردي كه به تنهايي در جايي مشغول به كار است بطوريكه كسي او را نمي بيند و يا صداي او را نمي شنوند و يا اينكه در طول زمان كاري كسي به او مراجعه نمي كند از موارد محيطهاي كار انفرادي محسوب مي شود. اين مسئله از اهميت خاصي برخوردار است و به همين منظور بايد تمامي موقعيتها بدقت مورد بررسي و توجه قرار گيرد.

            تنهايي كار كردن به موقعيتهاي ديگري نيز اطلاق مي گردد مثلاً ممكن است در طي مدت زماني خاص، كارگري در جايي مشغول به كار بوده و بصورت مستقيم با همكاران خود در تماس نباشد به طور مثال مسئول پذيرش و يا منشي دفتر يك ساختمان بزرگ و يا يك كارگر ساختماني كه در قسمت حمام يا ديگر قسمتها كه در ديد قرار ندارد مشغول بكار باشد، از موارد كار انفرادي محسوب مي گردد.

            ماداميكه موارد ايمني و حفاظتي براي كارگر رعايت شده باشد تنهايي كاركردن خطرناك نيست كه البته اين امر به ديگر شرائط موجود در محيط كار بستگي دارد نظير قرار گرفتن كارگر در محيط كم خطر يا پرخطر، نوع كار، حوادث و صدمات احتمالي، ارتباط كارگر با محيط بيرون از كار و... .

            شرايط فوق اهميت رعايت موارد ايمني و حفاظتي و ضرورت ارزيابي دقيق موقعيت و شرائط كار به تنهايي را نشان مي دهد.

 

:::برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

ایمنی باکت بالابر

چک ایمنی روزانه

·   اپراتور وسیله نقلیه باید بصورت روزانه بازدید ایمنی از وسیله نقلیه برای تعیین خطرات، شناسایی آسیب ها و نشت های وسیله انجام دهد.

·        بررسی روزانه فقط محدود به بازرسی چشمی از بخش های خارجی وسیله نقلیه نشود، بلکه موارد زیر را باید شامل گردد:

o       قطعات شکسته، آسیب دیده، شل شده یا قطعات گم شده

o       باد لاستیک (تایر)، بریدگی و فشردگی

o       نشت روغن و روغن هیدرولیک

o       نقص جوشکاری، همچون ترک (شکستگی ها) و زنگ زدگی

o       نور (چراغها)

o       بخشهای مفصل بندی شده دکل یا بوم

 

بازرسی از ایستگاه کاری

·        وسیله نقلیه را روی زمین ناهموار پارک نکنید.

·   در صورتیکه سرعت باد از 48کیلومتردر ساعت (30 مایل در ساعت) بیشتر است بوم را بالا نبرید  یا در صورتیکه امکان خطر و تهدید جریان الکتریکی وجود دارد، بوم را بالا نبرید.

·        ترمز اضطراری را تنظیم نمائید.

·        در زیر چرخ قطعه ای برای پیشگیری از لغزش وسیله قرار دهید.

·        به موانع بالای سر توجه نمائید.

 

::: برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

پنج گام برای ارزیابی ریسک

اگر ایرادی در ترجمه هست به بزرگواری خودتون ببخشید ...

هدف این برگه کمک به شما درشناسایی ریسک های ایمنی وبهداشت در محیط کار است .

ارزیابی ریسک یک گام مهم است درحفاظت کردن از کارگران وکارتان ,به علاوه که مطابق با قوانین برآورده می شوند . این به شما کمک می کند که بر روی ریسک هایی که واقعا درمحل کارتان اهمیت دارند توجه کنید – با پتانسیلی که باعث صدمات جدی می شود . در خیلی موارد سنجش های درست می توانند به آسانی ریسک ها را کنترل کنند ,برای مثال مطمئن شوید که spillages به سرعت سازمان یافته اند ومرتب شده اند پس کسی لیزنمی خورد یا قفسه کشو ها را بسته نگهدارید تا مطمئن شوید کسی سکندری یا لیز نمی خورد . اغلب , این به معنی (روش های اندازه گیری یا ارزیابی های ) آسان ,کم هزینه وموثری است که با ارزش ترین دارایی شما را تضمین می کند –یعنی  نیروی کار شما محافظت می شود .

قانون انتظار ندارد که شما همه ریسک ها را حذف کنید ,اما شما مستلزم آن هستید که از افراد تا آنجا که به طور معقولانه عملی است حفاظت کنید .این راهنما به شما می گوید که این کار را چطور با کمترین ایراد انجام دهید .

این تنها راه انجام ارزیابی ریسک نیست ,روش های دیگری هم هست که به خوبی کار می کنند ,به خصوص برای بیشتر ریسک های پیچیده و پیشامد ها .اگر چه ,ما اعتقاد داریم که این روش آسان ترین وبهترین روش برای بیشتر سازمان هاست .  

ارزیابی ریسک چیست ؟

ارزیابی ریسک به طورساده یک بازرسی با دقت است از چیزی که می تواند باعث آسیب افراد درمحیط کار شود , بنابراین شما می توانید ارزیابی کنید  , اگرچه شما به اندازه کافی احتیاط می کنید اما  باید بیشتر احتیاط کنید تا از آسیب وصدمات جلوگیری کنید .کارگران وبقیه افراد دارای حقی برای محافظت از ضرر به وجود آمده به سبب کوتاهی دراندازه گیری های کنترلی منطقی هستند .

حوادث وبیماری ها می تواند زندگی ها را نابود کند وکار شما را خیلی تغییر دهد اگر محصول ازبین برود, ماشین آلات صدمه ببینند ,هزینه بیمه افزایش یابد یا  حتی مجبورشوید که به دادگاه بروید .شما به طور قانونی مستلزم این هستید که ریسک های موجود درمحیط کار را شناسایی کنید وپس از آن یک برنامه ای را برای کنترل ریسک ها پیشنهاد کنید .

 

چگونه ریسک های موجود درمحیط کار را ارزیابی کنید

پنج گام این بروشور را دنبال کنید :

گام 1: شناسایی خطرات

گام 2: تعیین اینکه چه کسی ممکنه صدمه ببیند وچگونه

گام 3: ارزیابی ریسک وتعیین اقدامات پیشگیرانه

گام 4: ضبط کردن اطلاعات بدست آمده واجراکردن آنها

گام5 :بازنگری ارزیابی وبروز کردن آن درصورت لزوم

 

::: برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید:::
 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط فرهاد حسین زاده

عکس

دانلود